روستای چناق
معرفی روستای چناق
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان

دوستان با عرض سلام خدمت شما قصد دارم در اولین پست وبلاگ در سال جدید در مورد قارچ دنبلان که در بازه زمانی خاصی (اواخر اسفند و اوایل بهار) به وفور در روستای چناق یافت میشه و همینطور راجع به خواص اون با شما کمی صحبت کنم پس با ما باشید.

قارچ دونبالان(Truffle)( از ریشه فعل ترکی دونبالماق به معنی برآمده و متورم)(به ترکی آذربایجانی:Donbalan) نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگهای قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه‌رنگ است. دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های دونبالان زیرزمینی هستند. بیش‌ترین میزان مصرف قارچ دمبالان در رستوران‌ها، صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس ها و روغن‌های معطر و نیز داروسازی است.

قارچ دونبالان، که در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشه گیاهان رشد می‌کند، شکلی شبیه سیب زمینی دارد و اندازه آن از یک فندق تا اندازه یک پرتقال می‌باشد. دونبالان به حالت طبیعی در بسیاری از مناطق معتدل دیده می‌شوند.

قارچ دنبالان در بیشه‌های منطقه ارسباران، مخصوصاً در نزدیکی‌های روستا های کلیبر به وفور وجود دارد. نیز در بخش یامچی در آذربایجان شرقی نیز بسیار یافت می‌شود؛ و از محصولات اقتصادی این منطقه می‌باشد. دونبالان آذربایجانشرقی دارای مرغوبیت بالایی هستند و بسیاری در خرید و فروش دونبالان حتی در بازارهای جهانی نیز نقش دارند.

از آنجایی که این قارچ در زیر خاک تکامل پیدا میکند از این رو پیدا کردن آن کمی دشوار است اما در حالت کلی بیشتر در نقاطی از زمین که به صورت برآمده و متورم ونیز همراه با ترک برداشتگی است یافت میشود.

مورد دیگه ای هم که در مورد این قارچ وجود داره اینه که در همه سال ها یافت نمیشه و فقط در سال هایی که در اوایل بهار بارش های زیادی دارن به وجود میان.

 

یک قارچ دنبلان سالم

 

قارچ های دنبلان در نمایی زیبا

 

          
پنج شنبه 20 فروردين 1394برچسب:, :: 14:53
پيوندها
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 27
بازدید کل : 12587
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1